vrijdag 3 februari 2017

Kanjertraining




Donderdagmiddag 2 februari hebben we een uitgebreide kanjertraining gedaan. We hebben het gehad over conflicten. Bijna altijd zijn er bij conflicten 2 partijen en die zijn beide van invloed (geweest). Soms worden conflicten niet goed opgelost. Dan ontbreekt het vaak aan inlevingsvermogen. Het kan namelijk goed zijn dat beide partijen gelijk hebben (vanuit hun zichtveld/blik). Om iets te kunnen oplossen is inlevingsvermogen in de ander dan noodzakelijk.

Na deze mooie theorie met voorbeelden te hebben aangehoord, zijn de kids zelf aan de slag gegaan (zie foto's). De ene helft van de klas kreeg de opdracht om alle stoelen bij de kast te zetten. De andere helft van de klas kreeg de opdracht om alle stoelen bij de prullenbak te zetten (die stond aan de andere kant van de klas). De strijd barstte los. Na een minuut of vier worstelen met stoelen gaf ik de tip om hun inlevingsvermogen in te zetten. Toen bedacht iemand dat alle stoelen dan maar bij de prullenbak gezet moesten worden. Ik zei: "Jullie moeten je wel aan de opdracht houden." Opnieuw stoelenstrijd.

Bent u nieuwsgierig naar hoe dit is afgelopen? Wat is nou de oplossing? Vraag het vooral aan uw kind!