vrijdag 17 maart 2017

Kanjertraing met doelen

De afgelopen maanden zijn we met de Kanjertraining bezig geweest met het geven en ontvangen van kritiek. Dit was best wel spannend! De kinderen hebben allemaal een keer op de hoge kruk gezeten (wel vrijwillig!) en dan mochten de andere kinderen bepalen aan welke kant ze gingen staan. Achter iemand staan betekent: wij zijn bloemetjes, we kunnen goed met elkaar, ik vind je ok. Kinderen konden ook kiezen om links achter de persoon op de kruk te gaan staan. Dan waren ze wat twijfelachtig. Ze moesten deze keuze wel kunnen onderbouwen in de vorm van een tip. En als de persoon op de kruk wat zou doen met Zijn die tip, zou het kind achter hem/haar gaan staan. Best eng om te horen hoe anderen over je denken. Maar het was een hele goede ervaring die plaatsvond in een veilige sfeer.

Vorige week hebben alle leerlingen een blad gekregen waarop ze hun persoonlijk doel konden schrijven. Vandaag hebben we de doelen voor iedereen vastgesteld en opgehangen in de klas. Sommige leerlingen zijn heel bewust deze week al met hun doel aan de slag gegaan, super om te zien. Het doel van dit hele doelengedoe (haha) is dat het heel belangrijk is dat als je opbouwende kritiek krijgt, je daar ook wat mee gaat doen. In deze individuele maatschappij is het enorm belangrijk om open te staan voor elkaar en rekening te houden met elkaar. Maak het samen fijn!

Over drie weken, op 7 april, gaan we met de hele klas kijken of we iets met de doelen hebben gedaan. Elk kind krijgt dan eerst de kans te vertellen wat hij/zij heeft gedaan om het doel te halen en dan kijken we of de klas dat ook heeft gemerkt/gezien. Als iedereen zijn/haar doel heeft gehaald, gaan we de week erna, op vrijdag 14 april, 's middags in de hele school verstoppertje spelen. Dit hebben de kinderen zelf bedacht. er toch een paar kinderen die niet hun doel hebben behaald, dan krijgen zij nog één week extra de kans het alsnog te halen. Maar natuurlijk hebben we er vertrouwen in dat iedereen ervoor gaat! Wilt u dat thuis nog eens stimuleren?